Sydney

3 januari 2014 - Sydney, Australië

Ma. 30/12 beide snachts slecht/niet geslapen. Om 4.00 uur klaar wakker. Dan maar eruit en op tijd op 't vliegveld dat kan nooit kwaad. Tuurlijk nu nergens problemen we mogen nu zelfs ineens ieder 30kg meenemen? Misschien omdat we nu frequent flyer zijn? Niet gevraagd, prima zo. 3,5 uur vliegen weer die briefjes invullen; NZ uit en AU in. Dit is puur alleen voor de statistieken want we hebben het bij de douane nagevraagd, die doen er dus niets mee. Alleen je schoenen worden gecontroleerd als je op je kaart ingevuld hebt dat je gewandeld hebt. Verder niet eens hoeven te stoppen bij de douane dus ook niet gefilmd. Wel een paar douane honden bezig gezien. In Sydney een taxi en deze eerst even (decadent) laten stoppen bij de Harley shop Trivett en snel wat shirtjes scoren want de taxi wacht. Meteen door naar Ibis hotel Darling Harbour. We zijn te vroeg want de kamer is nog niet klaar. We kunnen alvast wel inchecken en de koffers parkeren. Dan maar alvast de stad in. Via de Darling Habour voetgangersbrug langs het QVB = Queen Victoria Building en de Sydney Tower EYE naar de I. We komen dan ook langs The Bridge en The Opera house; foto's foto's en nog eens foto's. Terrasje want de zon brand goed. 27 graden maar wel veel wind. Onderweg zien we een kiosk die nog NYE (New Years Eve) aanbiedingen heeft. Nou ja aanbieding!!! Dik geld (cadeau voor ons 25 jarig huwelijk) maar wel in 1x alles geregeld; beste plek voor het vuurwerk, 6 uur incl. Eten en drinken en muziek en we moeten op- en afstappen in Darling Habour en we varen mee in de lichtjesparade. Makkelijker kunnen we het ons niet maken. Met betalen ben d'r vanaf. Dus doen (we hadden niet eens verwacht dat er nog plek zou zijn). Volgens de aussies die we hierna spreken is op een boot echt de beste plek die je kunt hebben. Aan de kant ; vol = vol en dan wordt het per regio afgesloten. Je mag ook nergens glas meenemen en niet overal alcohol. Toen de oude wijk The Rocks ingelopen en op een Duits terrasje gezeten met Lowenbrau bier. Supper gezelli met wat aussies en japanners gesproken. De japanners zoeken alles op internet op wat het drinken en eten inhoud (alles nl. in het Duits) dus we hebben ze wat geholpen. Supper gezzeli dus hier ook maar wat eten. Net op tijd weer weg want nu komt er een duitse hofkapel muziek spelen dat gaat ons te ver. We moeten nog een heel eind terug naar het hotel. Super veel gelopen vandaag dus kei kapot. Di. 31/12 heel vast geslapen, nek en hoofdpijn. Toch om 7.30 al wakker. Vandaag Darling Harbour verkennen en alvast kijken waar we vanavond op moeten stappen. Inmiddels zijn alle jachten in de haven weg en er komen diverse pontons aanvaren met vuurwerk. (We hebben uitzicht vanuit de kamer op Darling Harbour). Eerst rond de harbour gelopen en toen over de brug terug naar het maritiem museum. Eindelijk nemen ook wij een kijkje in een onderzeeboot (ons Urs in New York en wij in Sydney beide aan de andere kant van de wereld). Super kleine ruimtes (je moet echt geen claustrofobie hebben). We zijn alle ruimtes doorgekropen, begonnen voorin in de torpedo (22 stuks) ruimte en dan te bedenken dat ze hier maanden met 68 man in zitten PFF. Overal zie je knopjes, kranen en metertjes (waar je je hoofd aan kunt stoten). Daarna in het marineschip de Destroyer The Vampire overal in alle hoeken en gaten gekeken maar geen machinekamer gevonden. Wel in de geschutskoepels geweest. Toen nog even in de replica van The Endavour van de engelse kapitein Cook de ontdekker van AU en NZ wat niet klopt want ruim 100 jaar eerder was de Nederlander Abel Tasman hier al geweest. The Endavour heeft wel heel erg lage dekken je moet echt gebukt (zoals bij ons op zolder). Blijkbaar was The Endavour eigenlijk voor kolenvervoer gemaakt dus ze hebben er even een paar dekken tussen gemaakt voor het vervoer van mensen maar dat kwam in hoogte niet zo goed uit. Daarna langs de muur met de namen van de emigranten welke aangekomen zijn in Sydney, Australie. Nee, Van Kuik kunnen we niet vinden, nog even nagevraagd bij de receptie maar je moet je opgeven (of iemand anders) en $ 150 betalen. 16.00 uur terug naar het hotel, nog snel even een feestjurk gekocht en douchen en verkleden voor NYE. 17.45 ri. Pier 8. Er staat aleen hele rij te wachten maar nog geen boot. Om 18.25 komt ie dan aan "Lady Rose" nu nog "even" iedereen aan boord, dat duurt dus even en varen met die hap. Meteen champagne en hapjes dus meteen feest. Ff een leuk plekje zoeken boven op het dek. Nog net 1 plekje naast een paar mensen uit Andorra, Chili, Japan. We gaan eerst wat rondvaren in Sydney harbour (ri. Drummoyne en terug) voor 21.00 moeten we goed liggen voor het 1e vuurwerk. Onderweg kun je goed zien hoe druk het aan de kanten is met mensen (zoms zelfs met tenten). Om 20.00 nog even een flinke bui van zo'n half uurtje dus toch maar even binnen schuilen. Droog; weer naar buiten maar nu staan we voorop de boot, een beter plek dan daarstraks, naast Kees (Amsterdammer met 3 prachtige dochters, Sterre, Iris en Merel) en ja hoor weer die groep uit Andorra, Chili, Japan. We liggen nu voor Darling Harbour en The Brigde. Super !!! Het 21.00 vuurwerk is hier prachtig te zien. Na het vuurwerk gaan de grote boten in een lichtjesparade rond de haven varen (alle boten zijn versierd met lichtjes) dit jaar blijkt een speciaal jaar te zijn want The Opera House bestaat 40 jaar. Dus voor het eerst zal er ook vanaf het Opera House vuurwerk afgestoken worden. Voor het 0.00 uur vuurwerk liggen we aan de andere kant van de brug nl. Aan de Opera House kant. Tot 0.00 gegeten en gedronken natuurlijk en toen barste het vuurwerk los. 9 min. Overal waar je kunt kijken vuurwerk. Je komt ogen tekort. Rondom de lichtjesstoet liggen alle kleinere jachten die moeten buiten de vaart blijven tot na het vuurwerk. Dan wordt het een grote mierenhoop en gaat alles door elkaar varen. No Worries zo gaat het al jaren. Toch niet zonder ongelukjes zien we de volgende dag op tv. Eenmaal aan wal nog even met Kees een rondje Darling Harbour gelopen om nog een biertje te pakken. Dat gaat echter niet lukken want je moet overal kaarten voor hebben. Dan maar naar het hotel, we zijn toch weer bekaf. Wo. 1/1 2014 HAPPY NEW YEAR!!! Akemaste Ometedo (op z'n japans). Geen wekker toch om 8.30 al wakker. Hotel he. Altijd mensen die vroeg weg moeten. Zeer druk nu bij het ontbijt natuurlijk. Weer lopen vandaag, eerst naar de Sydney Tower EYE naar het observation dek 250mtr hoog om Sydney van bovenaf eens te bekijken (niet naar de skywalk 268mtr). Helaas zijn er ondertussen diverse nieuwe wolkenkrabbers gebouwd die sommige uitzichten goed verpesten. Door QVB Queen Victoria Building gewandeld = een hele mooie luxe mall met een heel bijzonder en zeer mooie klok. Via een sluiproute van vele kleine steegjes (volgens de man van de de visitor information kiosk steiler en hoger dan de hoogste berg in Nederland) naar The Bridge. We gaan de peiler in voor weer een ander uitzicht op Sydney en The opera house; foto's foto's foto's. Nog even door een paar straatjes van The Rocks (een oud gedeelte wat gelukkig behouden wordt en niet volgebouwd met wolkenkrabbers). Via een andere route weer terug naar Darling Harbour en bij het Hard Rock Cafe wat gegeten. Weer kei kapot terug naar het hotel. Do. 2/1 vandaag gaan we gebruik maken van de Hop on Hop off cabrio dubbeldekkerbus. Het eerste gedeelte hebben we te voet al gehad maar ziet er toch vanuit de bus weer net iets anders uit. Je krijgt tijdens de rit info over alles wat je onderweg tegenkomt. Bij Hyde park overgestapt naar de bus van Bondi Beach. Het wordt vandaag 34 graden (wel bewolkt) dus dat leek ons een goede plek om te vertoeven. Het is net Benidorm (maar dan kleiner) een strand vol gepakt met mensen. Dit is het grootste (en populairste strand van Sydney). Het zeewater is 20,9 graden dus heerlijk door de branding gewandeld. Het is heel fijn en zacht geel zand. Dus loopt lekker. Wel oppassen voor de golven want die kunnen je wel verrassen. Terrasje natuurlijk met zicht op het strand en een spectaculaire zeer drukke parkeerplaats. Via de promenade weer teruggewandeld naar de opstapplaats voor de bus en weer terug naar centrum Sydney. Aha bij het ziekenhuis is een standbeeld van een everzwijn. Als je over z'n neus wrijft dan zou dat geluk brengen. Nou die neus glimt als nieuw koper. Terug in Darling Harbour, het is inmiddels gaan regenen !! Eerst een terrasje en dan weer een ander restaurant uitzoeken. Er zijn er meer dan genoeg en toch zit het overal goed vol. Shit onze laatste avond in Sydney. Het einde van onze "Once in a life time vacation". SNIK SNIK !!! Nog even lekker in onze korte broek, shirtje en flipflops aan de haven zitten voor de laatste indrukken. Het zand van Bondi beach eraf spoelen, kleren klaar leggen voor de mega terugreis en dagboek bijwerken. Vr. 2/1 uitgeslapen ! 8.15 op ons gemakkie ontbijten, koffers fatsoeneren en minimale handbagage pakken. Met de shuttle bus naar het vliegveld. Ben benieuwd hoeveel kg we deze keer mee mogen nemen. Elke keer weer een verrassing. We zijn in ieder geval ruim op tijd want we zijn al om 11.30 op het vliegveld en we vliegen pas om 17.00 uur. Als jullie dit lezen zitten wij in de Airbus 380 terug naar Goirle. Dus tot zo!!!

1. Maike Buijs:
    3 januari 2014
    Nog de beste wensen en goede reis terug
  2. Diny:
    3 januari 2014
    Dat word nogal acclimatiseren als je na zoiets geweldigs thuiskomt !
    Sterkte !!!!
  3. Lydia:
    3 januari 2014
    Een hele goede terugreis en niet verdrietig zijn.
    Er zijn nog zoveel mooie plekken op de wereld.
    Gewoon weer overnieuw beginnen met sparen.
    XXX